blog dla mam

Wzmacnianie odporności u dziecka na wiosnę – domowe sposoby

W czasie zimy dzieci częściej chorują i bardziej narażone są na przeziębienie, trudno jest wtedy zadbać o odporność, gdy dziecko choruje. Dlatego też, gdy tylko zacznie robić się cieplej warto pomyśleć, jak zwiększyć odporność dziecka i postawić jego organizm na nogi.

Zobacz, jak wzmocnić odporność dziecka na wiosnę domowymi sposobami.

Przebywaj z dziećmi na świeżym powietrzu

W nabywaniu odporności pomaga spędzanie czasu na dworze. Dzieci, które spędzają czas głównie w domu, przed telewizorem, komputerem czy telefonem zdecydowanie częściej chorują, ponieważ ich organizm nie ma okazji do dostosowania się do różnych warunków atmosferycznych, hartowania się
i nabywania odporności.

Warto więc wychodzić z dzieckiem na spacer codziennie, niezależnie od tego czy świeci słońce czy pada deszcz lub śnieg. To właśnie przebywanie
w różnych warunkach atmosferycznych sprzyja bowiem rozwojowi mechanizmu termoregulacji u malucha.  

Pamiętajmy również, że po przyjściu do domu dziecko powinno dokładnie umyć ręce, by usunąć z nich patogeny, z którymi miało styczność podczas zabawy na świeżym powietrzu. Właściwa higiena jest bowiem konieczna przy wspieraniu odporności dzieci.

Właściwy ubiór to podstawa

Ponieważ tak cenne dla zdrowia dzieci jest przebywanie na świeżym powietrzu, warto nawet w pochmurne dni zabrać maluchy na krótki spacer. Nie ma przecież złej pogody na wyjście z domu, może być tylko źle dobrany ubiór.

Pamiętaj, by nawet w chłodne dni nie ubierać dziecka zbyt grubo, ponieważ może to skutkować przegrzaniem i przepoceniem dziecka, co w wietrzne dni jest gwarancją choroby. Zwłaszcza, gdy dziecko jest aktywne i stale w ruchu, nie należy ubierać je w zbyt wiele warstw odzieży lecz wybrać odpowiednią odzież outdoor dla dzieci. 

Odzież outdoorowa staje się dziś coraz popularniejsza, stanowiąc doskonałe połączenie odzieży codziennej z odzieżą sportową. Idealna do aktywnych spacerów i uprawiania sportu, typowa odzież outdoorowa to przede wszystkim wygoda i bezpieczeństwo w każdych warunkach pogodowych. Właściwie dobrana odzież wierzchnia zabezpieczy dziecko przed wiatrem
i chłodem a przy tym pozwoli odprowadzać pot i zapewni odpowiednią wentylację. Nawet gdy dziecko będzie w stałym ruchu nie narazimy je ani na przegrzanie ani na wychłodzenie.

Bardzo ważne jest również odpowiednie obuwie, dopasowane do pogody. Jeśli chcemy, by dziecko podczas spacerów nabierało odporności a nie nabawiło się przeziębienia musimy zadbać, by jego stopy nie zmarzły i również, by się nie spociły. Botki dziecięce na wiosenne spacery powinny być przede wszystkim odporne na przemoczenie oraz oddychające, więc wykonane z dobrej jakości materiałów, najlepiej ze skóry. Obuwie na wiosnę powinno być również odpowiednio ocieplone, oczywiście nie tak jak zimowe kozaki, ale delikatna warstwa ocieplenia przyda się na spacery w mniej słoneczne dni.

Naturalne sposoby na odporność

Od lat wiadomo, że naturalne sposoby na odporność są najskuteczniejsze. Moc i zdrowie tkwi w naturze a zwłaszcza w owocach i warzywach, które pełne są witamin. Co na odporność dla dzieci sprawdzi się najlepiej? Powinniśmy postawić na bogate w witaminę C warzywa i owoce, takie jak:

  • maliny
  • czarna porzeczka
  • czosnek
  • cebula
  • aronia.

Sok z malin czy czarnej porzeczki, dodatkowo wzmocniony łyżką miodu i sokiem z cytryny to ogromna dawka witaminy C, która na pewno smakuje lepiej niż syropki na przeziębienie z apteki. Doskonale sprawdza się również syrop z cebuli lub z aronii, który także doskonale ochroni organizm nawet w deszczowe i chłodne dni. Takie mikstury, pomagają zwalczać przeziębienie od pokoleń, stąd też wiemy, że są skuteczne, a ponieważ ich skład to jedynie naturalne składniki, mamy pewność, że nie zaszkodzą nawet małym dzieciom.

Zdrowa i zbilansowana dieta

Nie tylko owoce i warzywa mają wpływ na budowanie odporności dzieci. Wszystko co jemy ma bardzo duże znaczenie dla zdrowia. Ważne więc, by zapewnić dzieciom zbilansowane i pełnowartościowe posiłki, bogate w:

  • warzywa
  • owoce
  • chude mięso
  • tłuste ryby morskie
  • nabiał
  • kasze
  • ciemny ryż
  • pełnoziarniste pieczywo
  • tłuszcze roślinne.

Dzieci powinny jeść regularnie, najlepiej o stałych porach. Ważne, by spożywane posiłki były ciepłe i wartościowe, zwłaszcza gdy planujemy aktywnie spędzać czas na dworze w mniej słoneczne dni. Taki ciepły posiłek rozgrzeje cały organizm i bardzo szybko doda mu energii.

Jeśli zapewnimy dzieciom zdrową dietę i pełnowartościowe posiłki, będziemy mieć pewność, że nie zabraknie im podstawowych witamin, które odpowiadają za budowanie odporności. Do tych, które mają największy wpływ na zdrowie immunologiczne naszych pociech należą:

  • witamina A– poprawia funkcjonowanie białych krwinek, zwiększając odporność na infekcje. Ponadto korzystnie wpływa na błony śluzowe, czyniąc je opornymi na patogeny.
  • witaminy z grupy B – witamina B2 wzmacnia ochronę przed infekcjami bakteryjnymi, witamina B6 ma wpływ na pracę układu odpornościowego,
    a witamina B12 uczestniczy w podziałach i wzroście komórek.
  • witamina C– przyczynia się do zwiększenia liczby białych krwinek, jest antyoksydantem, zwalcza wolne rodniki. Ma wpływ na odporność nabytą
    i wrodzoną.
  • witamina D– odgrywa ważną rolę w aktywizacji mechanizmów obronnych organizmu. Ponadto ma udział w rozwoju naturalnej odporności
    u dzieci.
  • witamina E– silny przeciwutleniacz zwalczający wolne rodniki.
  • cynk – ten pierwiastek ma wpływ na poziom hormonów grasicy, dzięki którym układ odpornościowy funkcjonuje sprawniej.

Ruch to zdrowie

W parze z właściwą dietą zawsze idzie również ruch i aktywność fizyczna. Niestety żyjemy w czasach, w których dzieci wolą spędzać czas przed komputerem lub w z telefonem w ręku niż wyjść na dwór i pobawić się na świeżym powietrzu. To duży błąd. Wyjście na rower, hulajnogę, deskorolkę czy rolki zawsze będzie lepszym wyborem, niż siedzenie w domu. Warto więc zachęcać dzieci, by wychodziły z rówieśnikami pograć w piłkę czy zagrać w berka, bo dzięki temu będą sprawniejsze i zdrowsze.

Aktywność fizyczna pomaga dzieciom zbudować rusztowanie z mięśni, które ochroni stawy i kręgosłup przed przeciążeniami, bólem, urazami. Sport pozwala na trening zmysłu równowagi i koordynacji. Poprawia wydolność, dotlenia tkanki, wzmacnia kości, reguluje przemianę materii a to nie wszystkie plusy z aktywnego trybu życia.

Ruch ma także bardzo duży wpływ na rozwój układu odpornościowego. Jednym z podstawowych sposobów na polepszenie jego pracy jest właśnie  aktywność fizyczna, najlepiej na świeżym powietrzu. Pomaga w kształtowaniu odpowiednich reakcji organizmu na zmiany temperatury, nawilża błony śluzowe dróg oddechowych będące zaporą dla wirusów i bakterii. Nawet w chłodne dni warto raźno spacerować. Sport i ruch to doskonały trening dla odporności.

Jeśli zapewnimy dzieciom aktywny wypoczynek, zdrową dietę pełną owoców i warzyw i będziemy spędzać z nimi dużo czasu na świeżym powietrzu, to na pewno przyczynimy się do wzrostu ich odporności.

Artykuł dostarczony przez blog dla mam