chatboty

Chatbot dla małych firm – dlaczego powinieneś go mieć

Odkąd social media zmieniły kierunek w jakim rozwijał się marketing internetowy, powstał nowy trend – chatboty. W ciągu najbliższych kilku lat przewiduje się, że jednym z głównych trendów w promocji i sprzedaży w internecie. 

Co to jest Chatbot?

Chatboty to boty internetowe lub offline, zaprogramowane w taki sposób, aby udzielały automatycznych i adaptacyjnych odpowiedzi w celu poprawy jakości obsługi klienta. Spośród różnorodnych botów obecnie wdrażanych w Internecie najczęstszym typem musiałby być prosty skrypt zaprojektowany w celu udzielania predefiniowanych odpowiedzi, na otrzymywane pytania.

 

Ostatnie zmiany przyniosły także pojawienie się inteligentnych botów, które wykorzystują sztuczną inteligencję do uczenia się na podstawie otrzymanych odpowiedzi i wykorzystywania tych danych do konstruowania następnych odpowiedzi.. 

 

Ale prawdziwym powodem, dla którego chatboty mogą wesprzeć komunikację biznesową, jest wzrost liczby aplikacji do przesyłania wiadomości. Według badań Business Insider Intelligence cztery najlepsze aplikacje do przesyłania wiadomości – WhatsApp, Messenger, Viber i WeChat – wyprzedziły cztery największe aplikacje do obsługi sieci społecznościowych – Facebook, Instagram, Twitter i LinkedIn – pod względem codziennego użytkowania.

Całodobowa obsługa klienta 

Chatboty będą dostępne dla twoich klientów, kiedy ty nie będziesz mógł. Co w wypadku małych i średnich firm oznacza większość czasu. Chodzi o to, że klienci mogą mieć pytania lub wątpliwości o każdej porze dnia – nawet jeśli nie jesteś dostępny lub gotowy na odpowiedź. 

 

Niektóre firmy mogą zdecydować się na przydzielenie osób fizycznych do rozwiązywania problemów klientów online, zwykle jako krok w kierunku zwiększenia skali działalności biznesowej. Podczas, gdy pracownik na chacie może obsłużyć średnio cztery rozmowy na raz, chatboty mogą jednocześnie nawiązywać i bawić nieograniczoną liczbę klientów.

Bardziej efektywne połączenia z klientami

Firmy mają trudności z nawiązywaniem i utrzymywaniem kontaktów z klientami w nadziei na stworzenie więzi, która przełoży się na lifetime customer value. Praktyka docierania do klientów za pomocą czatu rośnie, ponieważ ten sposób komunikacji działa lepiej pod względem dostępu i skuteczności. 

 

Pomimo podobieństw między email marketingiem a chatbotami, istnieje ogromna rozbieżność między reakcjami na te wiadomości. Podczas gdy tylko jedna trzecia e-maili marketingowych jest otwieranych przez ich odbiorców, chatboty mają prawie trzy razy wyższy wskaźnik otwieralności.

Chatbot może wszystko

Biorąc pod uwagę, że chatbot to tylko garść kodu i wstępnie zdefiniowanych odpowiedzi na określone pytania, można je zaprogramować tak, aby robiły dokładnie to, co chcemy. Obejmuje to wysyłanie klientom ważnych załączników, linków do map online, katalogów i wiele innych.

 

Twoi klienci lubią boty

Młodszy konsument jest bardzo krytyczny i wymagający. Każdy pamięta mroczny okres zakupów internetowych, kiedy wszystko wydawało się zawodne i czasem zamiast telefonu, kurier przywiózł cegłę. To sprawiło, że millenialsi nauczyli się lepiej kontrolować, co kupują w Internecie. Ten segment kupujących lubi zadawać kilka pytań na temat produktu na który się decydują, a chatboty udowodniły, że są w stanie sprostać temu zadaniu.

 

Chatboty oferują korzyści wykraczające daleko poza zwykłe odpowiadanie na zapytania klientów lub poprawę sposobu komunikacji. Mogą zrewolucjonizować sposób, w jaki działa obsługi klienta, zachowanie konsumenta, a nawet podstawowe operacje biznesowe!